Bra att veta

PPP, Pustulosis Palmoplantaris

PPP är en svårbehandlad form av psoriasis som sätter sig i handflator och på fotsulor. Den yttrar sig i form sterila varblåsor (pustler). Kännetecknande för PPP är områden med rodnad, fjällning och pustler på handflator och fotsulor. Innehållet i de karakteristiska pustlerna är sterilt, det innehåller alltså inga bakterier. Pustlerna kan vara från 1 till 10 mm stora och är först gula men blir efter 1-2 veckor bruna och fjällar sedan av. PPP kan läka ut av sig själv eller i samband med behandling. PPP kan återkomma efter att ha varit utläkt i flera år.

I handflatorna sitter pustlerna oftast på lillfingersidan och upp mot handleden. På fötterna år den vanligaste platsen i hålfoten och angränsande del av fotsulan. Hudförendringar kan finnas bara på en hand eller fot, eller på båda händerna/fötterna och ibland på alla fyra ställena. Den debuterar oftast i 40 till 60-årsåldern men kan också förekomma i andra åldrar. Det är nästan enbart kvinnor som får sjukdomen och många av dem är rökare.

PPP varierar mycket från person till person och över tiden. Det kan vara allt från några små pustler på en liten del av handen eller foten, till att det finns spritt över hela handflatan eller fotsulan. PPP kan när det är som värst, vara både smärtsamt och handikappande. När sjukdomen är aktiv och särskilt när nya pustler uppkommer, kliar det och känns ömt. Den torra, fjälliga och förtjockade huden är ömtålig. Sprickbildningar och ömhet kan göra det svårt att gå på fotsulorna och att använda händerna.

Behandling

Vid PPP är det viktigt med en hudläkarkontakt. Rådgör alltid med din läkare om vilken behandling som är lämplig för just dig.
PPP är i många fall en svårbehandlad sjukdom. Ofta behövs läkarordinerad och receptbelagda läkemedel.
Vid svåra besvär finns PUVA-behandling, en typ av ljusbehandling, och A-vitamin-syrederivat i tablettform, retinoider.
Dessa två behandlingar kan också kombineras. Symptomens svårighetsgrad får avgöra hur mycket tid och omsorg man vill lägga ned på behandlingen. Det är viktigt att använda uppmjukande hudkrämer regelbundet. Det minskar fjällning, torrhet, klåda och risken för sprickbildning.

Precis som vid ”vanlig” psoriasis på händer och fötter kan det vara nödvändigt med medicinsk fotvård.

Källa: Psoriasisförbundet